turkiet

Under år 2006 tjatade jag som en tok på mamma att vi skulle fara utomlands eftersom jag aldrig hade varit det. Som den lillasyster jag är så var jag ju såklart avundsjuk på att Tomas hade varit utomlands flera gånger men inte jag. Så tillslut beställde vi en resa till Turkiet till Alanya med Mamma, Tomas och jag.

När vi väl kom fram så kände jag såklart den enorma hetta som alla brukar prata om när man stiger ur planet. Och det var inte lite varmt heller, jag har aldrig varit med om så varma dagar som när vi var i turkiet. Vi var där i början av augusti och då är det som varmast där, man kunde inte ens gå på sanden utan att bränna sönder fötterna. Ännu varmare var det när vi bestämde oss för att åka på en utflykt upp på ett berg där man såg ut över hela staden. Jag tycker att Alanya var en bra stad att bo i, det fanns mycket att göra, mycket restauranger och mycket affärer.

Det enda dåliga med Turkiet var att befolkningen var alldeles för påflugna och man fick knappt kolla ifred i olika affärer. De kunde även komma fram på gatan och vilja ta på en eller något.. Dessutom blev vi lurade av en man som stog utanför vårat hotell med en kamel, han ville att vi skulle rida och nästan tvingades oss så vi gjorde det men självklart var han ute efter pengar när vi gick av kamelen.. Men vi klarade oss ur det ändå. Jag tror dock att det har blivit bättre sen jag var där eftersom de har blivit "tillsagda".

För det mesta låg vi på stranden och svettades men vi hade också en eller två dagar vid poolen som faktiskt var riktigt fin. Stranden var inte så jättefin egentligen, det var mycket stenigt på stranden och i vattnet vilket gjorde att man slog i en massa stenar när man var ute och badade. Hotellet var nog ett av de finaste jag bott på. Jag tror att standarden på hoteller i turkiet faktiskt är högre eftersom deras befolkning jobbar hårt för turisterna.

En sak som jag älskade med Turkiet var maten! Det är den bästa mat jag har ätit utomlands + att man fick ett gott bröd till förrätt som man doppade i en sås, muums. Och de var hur bra som helst på att tillaga kött, mycket smak och mört, inte alls som andra ställen i europa där de knappt smakar nånting.

Turkiet var ett toppenställe som jag gärna skulle återvända till, inte minst för matens skull!

+ Maten                                             - Jobbig befolkning
+ Billigt                                              - Stenig strand
+ Mycket att handla
+ Fina hotell i överlag

Bilderna har inte så bra kvalitet eftersom jag bara har kopierat dem från internet:

Det supergoda brödet man fick till förrätt


Utsikt från berget

Kamelen som vi blev pålurade på! haha


Jag längtar tillbaka...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0