klassisk fudge

Jag älskar ju att baka så det blev ännu en fudgesats. Men denna gång gjorde jag en klassisk fudge. Jag har letat efter det perfekta recepet och jag tror att jag har hittat det för det blev grymt gott! Detta recept är något svårare att lyckas med jämfört med det andra, men så länge man håller koll på smeten så går det bra.

3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 msk smör
1 msk sirap
3 msk kakao

1. Blanda grädde, socker, smör och sirap i en kastrull.
2. Koka upp utan lock tills smeten klarar kulprovet, det stod ca. 40 min men jag kokade ca 25 min, så det gäller att hålla koll. Man kan även koka tills smeten är 125 grader.
3. Tillsätt kakaon och häll smeten i en mindre långpanna.

Dessa gobitar blev helt underbara!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det ser gott ut, ska jag testa eller gör du detta när du kommer hem :) saknar dig kram mamma

2011-12-05 @ 12:28:12
Postat av: Jenny

Jag testade det här receptet, men mina såg inte alls ut som dina! Mina blev mer som en tjock kola... Vad gjorde jag fel? :O

2011-12-15 @ 20:32:53
URL: http://jennymarklund.blogspot.com
Postat av: Emma

jasså, hur länge kokade du? jag kokade ju inte så länge eftersom de lätt kan bli som kola annars och sen tror jag att jag inte hade på så hög värme heller :)

2011-12-15 @ 21:44:18
URL: http://astromemma.blogg.se/
Postat av: jenny

Jag hade på låg värme och kokade sakta... efter ca 30 minuter gjorde jag kultestet, och då var det inte riktigt klart. Så jag väntade några minuter till och sen blev det en kula!



Men ska man röra eller låta den koka utan omrörning?

2011-12-16 @ 18:16:08
URL: http://jennymarklund.blogspot.com
Postat av: Emma

Hmm okej.. Ja man ska röra i smeten ganska ofta.



Man kan ju också tänka på att när man gör kultestet så behöver kulan inte vara så hård utan det räcker ju om det går att forma den till en kula. Kokar man bara några minuter för länge så kan den ju lätt bli hård. Det är knepigt..



Hoppas du får till det! :)

2011-12-17 @ 14:00:16
URL: http://astromemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0