Kreta -12

I mitten av augusti åkte jag och Markus till Kreta. Vi hade bokat ganska långt i förväg eftersom vi ville ha en resa att se framemot under sommaren. Vi var tvungna att åka via Arlanda, men det gjorde ingenting förutom lite jobbig väntan.
 
Ingen av oss hade varit till Kreta tidigare och det var väl därför vi valde just Kreta, för att få uppleva något nytt tillsammans. Vi åkte till Platanias som hade en stooor strand (om än lite stenig) och trevligt folk. Vi låg bara på stranden två dagar eftersom det var röd flagg i 4 dagar vilket innebar att det var jättehöga vågor. Som tur var så hade vi ett fint hotell med en bra och stor pool så det gjorde ingenting att ligga där. Hotellet i övrigt var fint och trevlig personal, helt klart bra standard för oss. Rummet var fint och stort, det enda man kan klaga på är väl egentligen städningen. Väldigt noga på vissa saker, vissa inte.
 
Vi hade läst att Platanias skulle vara en stad/by där det hände väldigt mycket och alltid fanns något att göra. Nog var det väl så men vi hade förväntat oss mer, det var i princip en stor väg med butiker och restauranger. Det jobbiga var de små trottoarkanterna som man fick trängas på med alla turister + att det var jobbigt att korsa storvägen om man såg en butik på andra sidan som man ville se. Hade gärna velat ha en strandpromenad vid havet och mer restauranger och butiker där istället (hade varit mysigare).
 
Maten då? Den var underbar! Gyros, Souvlaki, Boureki, Moussaka, Tzatziki.. Ja alltså vi åt mycket kyckling med tzatziki, pitabröd osv. Grekisk sallad var också helt suverän, fetaosten (som jag äälskar) var riktigt god! Tomaterna (egentligen inget big fan) var som godis typ, så goda och saftiga. Riktigt kul att åka utomlands när det finns en så bra matkultur i landet. Har ju varit till Rhodos tidigare men då var jag inte så förtjust i maten, jag åt torra kycklingfileér utan sås osv.. Kan ju hända att jag valde fel mat också. Men om jag ska jämföra Kreta med t.ex. Mallorca (som är ett resemål jag älskar) så har ju Kreta mycket "roligare" mat! Mallorca har mest turistig mat som pasta, pizza, grillat osv, på de restaurangen jag varit på iaf. 
 
Vi åkte in till en större stad vid namn Chania på min födelsedag och åt middag och strosade runt. Riktigt mysig stad med en massa butiker och restauranger. Vi åt vid vattnet i hamnen, supermysigt! Vi passade på att åka på en utflykt på Kreta också. Vi tog en helddag med en stor båt ut til halvön Gramvousa och en lagun vid namn Balos bay. Underbart kristallklart vatten och fina stränder. Fick nästan lite flashbacks från Asien. Synd bara att det var så mycket turister överallt, men så är det ju tyvärr, man kan ju inte få vara ensam när man åker på charter.
 
+ God mat                                  - Ingen strandpromenad                        
+ Fint hotell                               - Alla butiker vid en stor väg
+ Bra utflykt                               - Röd flagg på stranden 
+ Trevligt folk
 
hotellrummet

poolområdet
havet
stranden
grekisk sallad
chania

båtutflykten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0