snorklingstur

Idag har vi varit iväg på en snorklingstur runt ön under hela dagen. Det var väldigt blåsigt på vissa delar av havet så det var väldigt höga vågor. Första stoppet var en vik som kallades "shark bay" där det var meningen att vi skulle kunna se hajar. Men vi såg aldrig någon och dessutom så hade jag problem med min glasögon så jag var inte i så länge. Några sa att de hade sett några småhajar dock.

Men när vi kom till nästa stopp så blev allt genast mycket bättre där var det mycket lugnare och siktdjupet var väldigt bra. Där såg vi massor av fiskar i alla möjliga färger, regnbågsfiskar, orangea, blåa, randiga, till och med doris i hitta nemo ;) Vi fick även mata fiskarna så de svärmade massor av fiskar runt en hela tiden.

Det tredje stoppet var på stranden där vi faktiskt bor så vi tänkte att det inte skulle vara något speciellt. Men vi såg faktiskt en hel del fina fiskar här med, ungefär samma som förra stället men inte riktigt lika många.

Fjärde stoppet var en liten ö strax utanför ko tao som även är en nationalpark. Där var det väldigt vackert med riktigt turkosblått vatten och fin sand. Vi snorklade en liten stund här me och så fort vi hoppade i kom det massor av stora regnbågsfärgade fiskar fram till oss. De var verkligen inte blyga av sig utan följde me oss när vi simmade.

Det har varit en riktigt bra dag och spännande med all snorkling, lite synd bara att det var så höga vågor. Vi hade sol på alla ställen utom på det sista stoppet vilket var lite synd eftersom det var så vackert där.

Imorgon ska vi åka till Koh Samui på morgonen och det ska tydligen vara ganska mycket vågor imorgon också vilket jag gruvar lite för. Men jag hoppas det går bra och att vi inte blir sjösjuka :)

markus matar fiskarna
jag var lite less på thaimat så de blev en pizza

på bättringsvägen

Hej på er!

Idag mår jag mycket bättre om än inte jättebra.. Men febern har så gott som lagt sig och magen verkar bli bättre så vi har faktiskt legat en liten stund på stranden idag. Det var dock inte så jättemycket sol och jag orkade inte allt för länge men det var mysigt iaf. Vi har även bokat en snorklingstur runt ön och till en liten ö utanför ko tao till imorgon så jag hoppas att jag mår ännu bättre imorgon. Vi blir borta nästan hela dagen, turen börjar 10.30 och slutar 17.00 och då ingår lunch, taxi, båtturerna, snorklingsutrusting osv för 650 bath. Inte speciellt dyrt egentligen!

markus ananas

sjukling på ko tao

Har egentligen inte så mycket att skriva om idag, vi har inte gjort något idag för jag har blivit mer sjuk.. Har fått massa dundermedicin mot febern och magen, 3 olika tabletter som ska ätas typ 3ggr per dag. Magen var mycket sämre idag så jag hoppas att medicinen verkar lite till imorgon så att vi kan göra något. Idag har det dock varit molnigt så vi har ju som inte missat nå men det är ju tråkigt att bara ligga inne i bungalowen..

Vi ska nog stanna här lite längre än vad vi hade tänkt på grund av min sjukdom. Vi vill ju fara ut på snorklingtur eller uppleva nått här på ön innan vi far, men det är mysigt här på ko tao så det gör inget att vi stannar lite längre.

Jo förresten, är det någon som vet hur man gör för att lägga in videos på bloggen?

Kram på er!

koh tao

Nu är vi framme i koh tao, en ö en bit ovanför koh phangan. Vid klockan 16 hade vi hittat ett nytt hotell som faktiskt är en aning finare än de vi har bott på hittills men också dyrare. Det kostar 800bath/natten men då har vi en gode fin bungalow och dessutom ligger hotellet mitt på stranden. Just nu sitter vi i en sitthörna med utsikt över havet där vi nyss har sett solnedgången och beställt oss lite mat. Däremot är jag fruktansvärt trött, har åkt på en släng feber och dålig mage. Hade feberfrossa inatt så jag trodde inte att vi skulle kunna åka vidare idag men det blev bättre på morgonen så vi for ändå. Nu har febern dock gått upp ännu mer så vi ska nog lägga oss tidigt idag så jag kan bli frisk snart.

Det är väldigt vackert och lugnt här på Koh Tao, vi har dock inte hunnit upptäcka något idag men det blir förhoppningsvis imorgon om jag är pigg och vädret tillåter. Vi funderar på att åka ut till en liten ö i närheten och snorkla lite över en dag.

våran bungalow
hotellrestaurangen
markus i sitthörnan
utsikten

koh phangan

Nu befinner vi oss på koh phangan och har varit här sen igår. Har inte kunnat uppdatera tidigare för vi har inte gratis internet här. Vi åkte nattbuss hit och jag måste säga att det var riktigt behagligt eftersom resan gick gode fort. Dock fick vi de sämsta platserna längst bak som inte går att fälla ner men det gick bra iaf. Sen åkte vi båt ut hit och när vi väl var framme på ön började jakten efter en bungalow. Vi hittade en ganska fin för 500bath/natten och dessutom har vi en mysig liten altan.

Igår spöregnade det i några timmar men idag har det varit strålande sol så vi har legat på stranden hela dagen. Vi trodde att det skulle regna idag så det var väldigt kul att vakna upp till solen.

När vi kom fram hit igår så hade vi så tur så att det råkade vara halfmoon party just den kvällen när vi kom. Så vi åkte iväg med våra grannar till partyt. Det var riktigt kul faktiskt med massa folk och lite uppträdanden.

Det är fint och mysigt här på koh phangan om än lite smutsig strand som dom inte har städat efter alla partyn som har ägt rum de senaste kvällarna där.

Vi funderar på att åka vidare imorgon, möjligtvis till ko tao eller ko samui men inget är bestämt ännu.

jag på båten
Våran bungalow
halfmoon party
på stranden
markus på stranden

strand

Idag har vi legat på stranden hela dagen och bara slöat. Nu har vi bestämt att vi ska åka till Koh Phangan imorgonkväll med nattbuss. Det blir himla bra med nattbuss eftersom vi slipper betala en hotellnatt då. Sen blir det båt ut till Koh Phangan om vädret tillåter. Det ska ju tydligen regna några dagar framöver i södra thailand men vi måste ju fortsätta våran resa ändå. Men det ska bli spännande med koh phangan för där finns det nog mycket att göra även om det regnar.

min lunch på stranden, grymt god!
nått som är vanligt för hua hin är att de springer hästar på stranden hela tiden
vårat lilla rum här i hua hin

hua hin

Imorse steg vi upp kl 5 för att fortsätta vår resa. Vi hade tänkt ta en taxi från hotellet till busstationen men det fanns inte en enda taxi på gatan så vi blev tvungna att gå med våran tunga packning. Vi hade tur som hann för det gick en buss precis när vi kom fram. Så vi åkte till bangkok och direkt när vi kom dit hade vi så tur så att vi direkt fick tag på en minibuss som skulle ner till hua hin. Vi hade riktigt bra flyt imorse så vi var framme redan kring 11.30 i hua hin. Idag har vi bara slöat och varit ner på stranden en sväng.

Hua hin är väl inget speciellt ställe egentligen, mycket svenskar men bara äldre par typ! Det här är ett ställe man åker till när man är äldre eller har barn i princip. Men vi trivs ganska bra iaf eftersom solen verkar finnas här också. Vi ska nog stanna här 2 dagar kanske innan vi beger oss söderut där det inte alls verkar vara så mycket sol nu.. mest regn. Menmen så får det väl också vara ibland.

Hotellet vi bor på nu heter Fulay Guest Hotel och ligger väldigt nära stranden och alla butiker och restauranger. Hotellet är i princip byggt på vattnet så vi hör vågorna utanför vårat rum. Vi fick ett rum med fläkt för 430 bath/natten för båda oss. Det är väldigt litet och trångt här men det duger, vi har en säng och en liten toalett och en dusch som förövrigt är iskall! Imorgon ska vi nog gå till stranden, det ska bli härligt att äntligen få slappna av lite.

Jag på restaurangbalkongen på hotellet
hotellbalkongen

erawanfallen

Hej på er!

Vill bara börja med att tacka för alla fina kommenterar vi får, det är jättekul att läsa och det värmer! Som ni har märkt har vi ju gjort en hel del utflykter de senaste dagarna och även idag har vi gjort en utflykt. Vi åkte nämligen till Erawan falls idag som är ett av thailands vackraste vattenfall. Det är 7 st våningar med olika vattenfall och vi gick upp till alla. Det var en riktig klättring upp mot toppen och det tog ett bra tag att ta sig allra högst upp.

När vi började gå ner igen kom vi till ett område där det var massor med apor. Helt sjukt många apor sprang omkring bland alla träd och kom ganska nära oss, en apa ville nästan sno min väska. Det var gode häftigt att gå i djungeln till alla vattenfallen samtidigt som vi såg massa apor, en stor varan och massor av fina fjärilar.

På morgonen när vi kom dit var det inte så mycket turister så det var väldigt fridfullt och vackert och ibland kändes det som att vi gick där alldeles själva. Senare mot dagen kryllade det däremot med folk så det var tur att vi kom dit tidigt. Vattenfallen var helt fantastiskt vackra och vi bada i "poolen" som var på den högsta sektionen. Det var dock lite obehagligt med fiskarna som kom och nafsade på en hela tiden, men vattnet var ju så klart så man såg fiskarna helt klart och tydligt.

Imorgon ska vi upp väldigt tidigt och ta en buss tillbaka till bangkok för att sedan fortsätta vår resa ner till hua hin. Vi hade velat resa inatt men det verkade inte gå så tyvärr måste vi resa under dagen imorrn när det är som varmast..
markus svingar i en lian
Lillapan

tigrar och en dödsbro

Idag tog vi en liten sovmorgon till halv 10 men sen gick vi direkt till våran första utflykt för dagen. Vi hade bestämt oss för att gå och se "bron över floden kwai" som det även har gjorts en film om. Många krigsfångar under andra världskriget tvingades att bygga denna Death Railway under hemska förhållanden och allt som allt blev ungefär 100 000 fångar dödade. Bron har blivit förstörd och bombad flera gånger men man byggde upp den igen och den är fortfarande under konstruktion. Bron används än idag och idag kom det faktiskt ett tåg och körde över bron precis när vi gått av den.

På eftermiddagen åkte vi till Tigertemplet som ligger i utkanten av Kanchanaburi. Där lever tigrarna med munkar och anses som helt tama. Vi visste att det har blivit ett ganska turistigt ställe men vi tyckte att det verkade spännande så vi for ändå. Det var spännande att få klappa och se tigrarna men vissa verkade inte må så bra. Vissa tigrar verkade mer alerta än andra men man förstår ju att tigrarna inte mår bra av att sitta fastkedjade varje dag för att turister ska få komma och klappa dom. Hur som helst så var det en spännande upplevelse och vi fick även se en söt liten tigerbebis som var nybadad. En tiger som jag klappade verkade lite orolig så precis när dom skulle ta ett kort ställde sig tigern upp och de som arbetade där skrek "up up" åt mig eftersom de inte ville att jag skulle vara i närheten. Annars var alla tigrarna väldigt lugna och fina men vi hade nog hoppats att tigrarna skulle få vara mer fria och inte så mycket turister. Men helt klart en upplevelse! Vi fick även se en massa andra djur på vägen mot tigrarna. Det fanns massa lösa vildsvin, vattenbufflar, dromedarer och massa annat.

Imorgon blir det en heldag på en nationalpark med ett av thailands vackraste vattenfall, blir nog bra! Hoppas ni har det bra där hemma. Kram

Bron över floden kwai

kanchanaburi

Nu befinner vi oss i Kanchanaburi, en stad 20 mil väst om Bangkok. Vi åkte hit imorse med buss som tog 2h och sen hittade vi ett fint hotell till väldigt bra pris. Vi bor i en bungalow på Apple Guest House som kostar strax under 500bath per natt för två personer. Så vi har betalat 2 nätter för 2 personer för 250 kr, sjukt billigt! Det är dessutom väldigt rent och fint här och vi har gratis internet på rummet.

Idag har vi bara haft en vilodag men imorgon ska vi bland annat besöka tiger templet! Sen kommer vi nog att boka en till natt här eftersom vi vill åka på en till utflykt och se ett av de vackraste vattenfallen i Thailand. Men sen vill både jag och markus åka till en strand, vi längtar efter sol och bad! Det är dock väldigt varmt och soligt här men det finns inga möjligheter att sola eller bada så det är nästan lite väl varmt.

Markus utanför våran bungalow
Min nya bikini jag köpte på MBK i Bangkok :)

andra dagen

Idag har allt känns mycket bättre och vi har varit mycket piggare. Vi har hunnit med en hel del skojsiga saker idag. Dagen började med att vi besökte ett tempel som hette Golden Mount som låg på ett konstgjort berg mitt i bangkok med fantastisk utsikt. Sen åkte vi tillbaka till hotellet och låg vid poolen ungefär 1 timme och samlade krafter innan vi åkte iväg på nya äventyr igen.

Vi åkte till Lumphini park som är en gigantisk park mitt inne i bangkok. Där var det väldigt fridfullt och vackert och det sprang omkring ganska stora varaner som vi först trodde var krokodiler.

Sen åkte vi till Siam Ocean World som är ett av asiens största akvariumvärld med massor av olika fiskar och hajar osv. Vi fick också åka i en lite båt som hade glasbotten så man fick se hajar och fiskar. Den största hajen var precis brevid båtkanten ett tag, det var lite häftigt!

Efter det så tog vi en shoppingtur på MBK, men det var lite svårt att hitta i början eftersom det är fruktansvärt stort! Men lite grejjer har vi shoppat idag så nu måste vi hålla fast i pengarna lite.

Imorgon ska vi åka till Kanchanaburi så vi ska upp tidigt imorgon och försöka få tag i en buss dit.

Golden Mount
Sjön på Lumphini park
Siam Ocean World

bangkok

Nu är vi äntligen framme i Bangkok, eller vi kom ju fram tidigt imorse (thailand tid). Det tjorvade en hel del på flygplatsen men tillslut tog vi oss till hotellet där vi tog oss en tupplur. Vi har ju knappt sovit nått sen i söndags då vi steg upp kl 5.30. Så vi är helt slut nu, vi sitter på en restaurang mitt i bangkok och har nyss ätit mat och som tur var hade de trådlöst internet. Vårt hotell har sviindyrt WiFi-internet så vi hoppas verkligen att resten av våra hotell har gratis eller billigare internet.

Flyget till Kiev gick bra men när vi väl kom dit så tog det väldigt lång tid för oss att checka in igen och vi fick ingen information om något. Dessutom var besättning på flyget ganska otrevliga och det var inte så bra service men det gick ganska fort ändå. Sedan blev flyget till Bangkok försenat 1 timme så vi kom fram lite senare. Det gjorde ju inget men på bangkoks flygplats var det kaos. Vi fick stå i flera olika köer utan resultat eftersom de som jobbade där visade oss till fel ställen hela tiden. Så vi stod i köerna så pass länge att de hade plockat av vårt bagage från bandet.

Efter våran tupplur imorse så gick vi ut och utforskade lite runt hotellet och försökte hitta till Grand Palace. På vägen så var det flera thailändare som försökte lura oss och säga att Grand Palace inte var öppet och att vi skulle åka iväg med dem och se på andra tempel osv. "stupid stupid" (mannen blev lite arg när vi nekade honom) Hur som helst så var Grand Palace väldigt vackert och det var gode stort och fler tempel än vi trodde. Det är verkligen fantastiskt med alla små detaljer på templena som finns här.

Hotellet är helt okej men en aning smutsigt.. Smutsiga lakan och golv men det funkar. Förmodligen kommer ju resten av våra hotell vara i samma stil eller sämre.

Nu är vi sjukt trötta och ska åka taxi hem till hotellet och sova gott! Imorgon blir det nog lite shopping på MBK och kanske en sväng på Siam Ocean World. Bangkok är verkligen ett stressigt ställe så vi hoppas på att vi ska må lite bättre till imorgon. Det är en häftig stad men vi längtar även vidare till en strand eller något liknande. :)

Internet är ganska segt så det går knappt att ladda upp bilder så ni för nöja er med dessa två:

big day

Idag är det dags, det är den stora dagen som vi har väntat på så länge. Resan börjar idag och jag ska snart bege mig till Markus för att äta en sista måltid i piteå för en lång tid framöver. Och vad passar då bättre än palt?

Vi flyger till Sthlm idag och vi ska sova på rest and fly tills imorrn när flyget till Bangkok går.

Resan från Kallax till Arlanda: ikväll 19.25-20.45

Resan från Arlanda till Bangkok imorgon:

Sthlm - Kiev: 08.25-11.45

Kiev - Bangkok: 14.00-04.30

Vi är alltså framme thailändsk tid 04.30 den 18e men om ni vill tänka på oss när vi landar svensk tid så är det 22.30 svensk tid den 17e.

Stor kram på er alla, vi kommer att sakna er och vi hoppas att ni följer vårt äventyr via bloggen!

Vi ses igen den 27e mars :)

ready to go

Nu har jag packat klart ryggan och den väger ungefär 12kg och det finns ändå lite plats kvar att shoppa för. Däremot kommer vi nog att skicka hem ett paket med det vi köper där borta eftersom det inte kommer att få plats i ryggorna.

Det enda som ska göras nu är att göra iordning handbagaget och göra lite småsaker som att ladda kameran osv.

Ryggan som jag har är i storleken 65+15 liter. Som tur är behövde jag inte köpa den eftersom jag fick låna den av min bror som också gjorde en resa i asien för ett antal år sen.

Hehe ser ut som en jätteskalbagge bakifrån och
dessutom så kan man göra den ännu högre om man vill

packningslista

Här kommer min packningslista som har blivit ändrad många gånger. Har tagit bort en hel del saker som jag hade tänkt ha med från början men nu är jag nog klar. Det ser ut att vara en hel del men tänk då på att jag skrivit ner alla småsaker också.

Det blev mest saker i necessären, men tyvärr så är det saker man måste ha med sig också. Jag behöver ju shampoo och tvål och man vet ju aldrig om man blir sjuk så en massa mediciner måste tas med också. Dessutom blev det några extra mediciner på grund av min migrän osv.

Kläder och skor:
2 st t-shirts
4 st linnen
2 st klänningar
1 st kofta
3 st shorts (varav ett par är mjukisshorts)
1 st mjukiskjol

Plåster
Hydrokortison
Xylocain
Etui med nagelsax, pincett osv

Viktiga papper osv:

Solglasögon
Midjeväska
Liten handduk
Väska som jag kommer att ha som handbagage i flyget

bangkok

Vi har börjat fundera på vad vi ska göra de två dagarna i Bangkok eftersom det finns så sjukt mycket att göra där. Vi har planerat lite saker som vi vill göra men sen vill vi fortsätta våran resa så fort som möjligt. Det kommer nog att kännas ganska stressigt i Bangkok eftersom varken jag eller Markus har varit i en sådan storstad. Bangkok har ca. 7 miljoner invånare, det är ju nästan ett helt Sverige! Och med alla förorterna har bangkok  hela 12 miljoner invånare.

Det kommer nog att bli en riktig upplevelse att få se en sån här stor stad med massa höga hus osv. Titta bara på shoppingcentret MBK, det är inte litet!

MBK är nog ett av shoppingcenterna vi kommer att besöka när vi är i Bangkok
Måånga våningar (undra om Markus längtar lika mycket som mig efter lite shopping?)
Grand Palace känns som ett måste när man är i bangkok
Vi funderar också på att gå på museumet som ligger väldigt nära vårt hotell
Vi kanske far till Siam Ocean World som ligger i shoppingcentret Siam Paragon
Om vi känner att vi vill koppla av i det hektiska bangkok så kan vi fara till deras vackra stadspark Lumphini park som ligger i närheten av shoppingställena
Chao Phraya floden som ligger ganska nära vårt hotell där vi kanske gör en båttur
Golden Mount (ett tempel med utsikt över bangkok)
En liten karta på var vi kommer att befinna oss

ställen att besöka

Här är bilder på några ställen vi kanske kommer att besöka. Vi vet ju inte riktigt till vilka ställen vi kommer att åka än men förmodligen några av dessa:

Kuala Lumpur (huvudstaden i Malaysia)                    Bangkok (huvudstaden i Thailand)
Angkor Wat (tempelområde i Kambodja)                 Chiang Mai (norra thailand)
Koh Lipe (thailändsk ö nära malaysia)                     Koh Samui (thailändsk ö)
Phiphi-islands (thailändsk ö)                                   Phnom Penh (kambodjas huvudstad)
Similian Islands (thailändsk ö)                                Penang (ö i malaysia)

Khao Sok national park (thailand)                           Kanchanaburi (stad nära bangkok)

budget

I förra inlägget skrev jag ju om vad det har kostat med resan hittills. Men vi har ungefär 30 000kr var i fickpengar som vi räknar att klara oss med i 2½ månad.

Hotellet vi ska bo på i Bangkok ligger lite över vår budget för hotellrum så det hotellet är nog bland de finaste vi kommer att bo på. Vi har tänkt att lägga ungefär 1000 bath på hotellkostnader per natt för två personer vilket är ungefär 210kr. Hotellet i Bangkok ligger på nästan 1500 bath och det är alldeles för mycket i längden för oss. Men som vi har förstått så räcker 1000 bath ganska väl till att få bra boende eftersom det finns såå mycket billigare boende om man vill, för typ en tjuga natten (kanske överdriver lite men finns säkert något i den klassen iaf!). Men då är det extrema förhållanden och vi vill satsa på lite bättre boende.

1 bath = 4,15 (om vi skriver i bath under resans gång vet ni att ni ska dela det me 4)

Självklart kommer det gå mer pengar vissa dagar beroende på hur man bor och hur mycket utflykter man gör men vi hoppas klara oss på 30 000kr.

Fickpengar 30 000kr + Resan m.m ca. 7020kr = avrundas till 40 000kr

Resan kommer nog allt som allt att gå på ungefär 40 000kr eftersom det kanske tillkommer fler avgifter och om man räknar med allt vi behövt köpa inför resan såsom mediciner, försäkringar osv.

priser

Här kommer en översikt på vad våran resa har kostat hittills:

Flygresan har vi bokat via Resia med flygbolaget Aerosvit airlines och vi kommer att mellanlanda i Kiev i Ukraina i ungefär 2h innan resan till bangkok fortsätter.

Priser:

5900kr: flyg tur och retur, Sthlm - Kiev - Bangkok
391kr: flyg enkel väg, Luleå - Sthlm
372,50kr: 1 natt på rest and fly på arlanda
360kr: 2 dgr hotell i Bangkok

Detta är alltså för 1 person och det som saknas är resan Sthlm - Luleå, men vi väntar med att boka den eftersom flygbolaget vi ska åka med ofta drabbas av förseningar.

Totalt: 7023,50kr för flygbiljett t o r till Bangkok, en flygresa till sthlm, en natt på rest and fly och två dgr på hotell i Bangkok.

reseplan

Den 10 veckor långa resan börjar ju i Thailand, men vi ska inte bara dit utan vi ska även till Malaysia och Kambodja. Vi kommer att tillbringa mest tid i Thailand eftersom vi vill upptäcka mest där men vi har några ställen i Malaysia och Kambodja som vi vill besöka.

Vi har en ungefärlig rutt över resan. Det vi vet är att vi kommer att börja söderut i Thailand och sen fortsätta till Malaysia som tyvärr inte syns på den här kartan. Sen har vi planer på att flyga upp ända till Chiang Mai i norra Thailand eftersom det är en fruktansvärt lång resa. Men det beror helt på om det finns tillgängliga flyg och förstås priset! Vi har ju inte råd att flyga om det blir alldeles för dyrt. Sen ska vi förmodligen åka till Kambodja och sen in i Thailand igen innan vi åker hem. Det här är bara en reseplan, men den kan ju förändras helt när vi väl kommer fram. Ni får helt enkelt följa bloggen och se var vi befinner oss!

asien

Nu börjar det verkligen närma sig med resan! Som sagt så åker jag och min pojkvän till asien i 10 veckor. Vi åker den 16e till stockholm och sen fortsätter vi den 17e till bangkok.

Vi kommer att spendera åtminstone 2 nätter i bangkok eftersom vi har bokat ett hotell redan. Sen har vi inte bokat något i förväg utan det får bli som det blir. Men det känns skönt att vi vet var vi ska bo första nätterna.

Vi kommer fram 04.30 den 18e jan (thailändsk tid) så ni kan ju tänka er hur trötta vi kommer att vara eftersom klockan då är 22.30 svensk tid. Ska verkligen försöka att sova på planet eftersom vi måste vara uppe en dag extra utan att sova.

Hotellet vi ska bo på i Bangkok de två första nätterna heter Royal Hotel Bangkok. De är nog lite lyxigare boende än vad vi kommer att ha sen, vi har tillochmed pool i bangkok! De känns ganska skönt för då kan vi slappa vid poolen ett tag första dagen eftersom vi förmodligen kommer att vara väldigt trötta.

Rummen ser väldigt fina och fräscha ut

stan

Ska snart bege mig in till stan med mamma för att köpa lite saker som jag behöver till resan. Det kommer nog att bli storhandling på apoteket bland annat.

Ikväll ska jag och Hanna beställa hem sushi och se på en film eller nått. De är första gången Hanna äter sushi och andra gången jag äter det så det ska bli spännande att se vad vi tycker. De enda jag kommer ihåg från förra gången jag åt det var att det inte var jättegott men inte heller äckligt utan helt okej.

winter

Idag har jag sagt hejdå till Ylva som åker tillbaka till södra sverige i helgen.. Vi har pratat massor som vanligt, fikat lite och sen hann vi även med att ta några kort utomhus. Det var dock påväg att bli kallt, iskallt om fingrarna och en krånglande kamera!

Ikväll blir det att träffa lite fler fina tjejer, bland annat emilia, rebecka, hanna och karro. Emilia åker tillbaka till umeå till helgen så jag måste hinna säga hejdå till henne också. Det blir nog en massa mys ikväll med prat, kanske nån film och säkert något ätbart.

Här är några fina bilder på Ylva som jag tänkte bjuda på:

mallorca

I september åkte jag och mamma till mallorca för att fira våra födelsedagar. Vi åkte till en Alcudia som var en barnvänlig stad med underbara stränder! Stranden var alldeles mjuk och finkornig och vattnet turkost, så jag måste nog säga att det är den bästa stranden jag varit på i Europa.

Vårat hotell var väldigt fint och poolen var fin den också men vi spenderade mest tid på stranden. Vi bodde en bit ifrån hamnen men vi gick dit så gott som varje kväll. Det var väldigt mysigt och skönt att få gå en promenad på kvällarna.

Vi gjorde en utflykt som var till droppstensgrottorna och även några andra små stopp under den dagen. Tror jag har skrivit mer om den utflykten tidigare i nått inlägg.

Andra saker vi gjorde under resan var väl att äta gott och även lite shopping. Men det fanns inte så mycket att köpa men däremot kom jag hem med 6 stycken !? nya ringar tror jag.. Haha!

Jag tyckte verkligen om Mallorca och jag skulle gärna åka dit igen, det enda nackdelen är väl egentligen att det är ganska dyrt där. Tack för resan mamma och jag hoppas vi åker på någon fler mor och dotter resa i framtiden!

+ Fint hotell                                            - Dyrt
+ Underbar strand
+ Vackert landskap

Stranden
Ett stopp på utflykten vi gjorde
Vackert landskap
Droppstensgrottorna
Jag och mamma

2011

Tack för igår allihop! Hoppas alla får ett bra 2011! :)