Tyskland

Under våren 2009 åkte jag med till Berlin med min tyskagrupp från skolan. Vi skulle bo på ett vandrarhem lite utanför centrum och jag kan säga att allas fördomar om tyskland började när vi var påväg dit. Det var grått, massa cementhus och allmänt tråkigt, våren hade inte heller hunnit blomma ut helt. Vandrarhemmet såg ju inte heller sådär jättefräscht ut men de gick ändå bra att bo där.

När vi åkte iväg mot centrum kom vi genast på bättre tankar för där såg allt mycket bättre och finare ut. Vandrarhemmet måste ha legat i slummen eller nåt, haha. Hursomhelst så fick vi fara på många olika utflykter, bland annat få se en del av berlinmuren, besöka ett gammalt koncentrationsläger och en skola, gå på museum och se Olympiastadion. Vi åkte också upp i ett torn som snurrade högst upp och man hade en fantastisk utsikt över hela Berlin. På fritiden gick vi mycket på stan och det var inte lite affärer det fanns!

Hela resan var väldigt rolig och det var kul att vi hann med så många utflykter. Jag skulle gärna vilja åka tillbaka till Tyskland under den blommande våren eftersom jag har hört att det ska vara väldigt vackert där då.

+ Mycket att göra                                      - Vandrarhemmet
+ Historiskt intressant                                 - "Slummen"
+ Utflykter


Utsikten från vandrarhemmet..

Vårat rum

Olympiastadion

Berlinmuren

Ugnarna där fångarna brändes på koncentrationslägret Sachsenhausen


Brandenburger Tor


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0